روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها, colors

روانشناسی رنگ ها :

 

روانشناسی رنگ ها

 

روانشناسی رنگ ها علم گسترده ای است که شناخت آن مختص افراد خاصی نیست و در دنیای امروز تاثیر فراوانی بر روابط اجتماعی از تجارت تا زندگی افراد می گذارد.

در این مقاله به اختصار به شناخت علم روانشناسی رنگ ها در دنیای تجارت که رقابت فراوانی بر سر جذب مشتری ، فروش محصولات و … دارد می پردازیم.

کسب و کارهای مختلف، برای ایجاد یک برند متفاوت که نشان دهنده ی معرفی آن کسب و کار ، محصولات ، خدمات ارائه شده و حتی زیر مجموعه هایشان از ترکیب نام ، نماد ( لوگو یا آرم ) و رنگ ها بهره می برند.

باید بدانیم ، چالش بزرگی است ایجاد یک برند با ویژگی های بصری متفاوت که توانایی شناخت، ایجاد حس اعتماد و وفاداری و جذب افراد را داشته باشد. اما این مهم خیلی دور از انتظار و دسترس نیست.

تاثیر رنگ ها :

  • رنگ ها در بیان موقعیت و اهداف یک کسب و کار نقش بسزایی را ایفا می کنند و در نگرش و درک بازار هدف بسیار تاثیرگذار هستند.
  • رنگ ها در نحوه تفکر مشتری نسبت به کسب و کار ها موثر هستند.
  • رنگ ها تاثیر عاطفی زیادی دارند بطوری که احساسات و توجهات مشتریان را جذب یا سلب می کنند.
  • رنگ ها تاثیر مستقیمی بر کیفیت ، زنانه یا مردانه بودن محصول و خدمات هر برندی دارند.

رنگ ها:

بطورکلی سه رنگ اصلی وجود دارد که سایر رنگ ها از ترکیب این سه رنگ تشکیل می شوند.

قرمز ، زرد ، آبی

 

طبق مبانی رنگ‌ها، چرخه یا دایره رنگ به رنگ‌های گرم و سرد تقسیم شده است. رنگ های قرمز و زرد جزو رنگ‌های گرم ، اما رنگ آبی از رنگ‌های سرد محسوب می‌شود.

بسیاری از مردم جهان، رنگ قرمز را برای نمایش عشق استفاده می کنند.

چینی ها رنگ قرمز را نشانه ی شانس در نظر می گیرند و لباس قرمز برتن عروس هایشان می کنند.

همچنین بخش هایی از آفریقا برای عزاداری از لباس های قرمز استفاده می کنند.

اما در فرهنگ اسلامی ، رنگ قرمز در عزاداری ها جایی ندارد و رنگ مشکی استفاده می شود.

این ها شناخت ها و اثرات مختلف در فرهنگ های مردم جهان هستند و رنگ ها هستند که به انسان ها زندگی می بخشند.

 

روانشناسی رنگ قرمز :

رنگ قرمز نماد انرژی، جنگ، خطر، قدرت، عزت و بزرگی، میل و اشتیاق و عشق است.

رنگ قرمز روشن نماد شادی، جاذبه جنسی، شور، حساسیت و عشق است.

رنگ قرمز تیره نماد قدرت اراده، خشم، رهبری، شجاعت و اشتیاق است.

استفاده از رنگ قرمز در نشان جاری شرکت های بزرگی همچون کوکاکولا ، ردبول ، باشگاه پرسپولیس و … کاملا مشهود است.

رنگ قرمز برای تشویق مردم به تصمیم گیری های سریع ، همچون « تخفیف های باور نکردنی! » ، «اینجا کلیک کنید !» و … تاثیری داشته است که کسب و کارها از این رنگ در این زمینه استفاده کنند.

به دلیل انتقال انرژی ، می توان از رنگ قرمز برای تبلیغ نوشیدنی های انرژی زا ، بازی ها ، خودروها ، ورزش و فعالیتهای فیزیکی بالا استفاده کرد.

نکته مهم اینکه امکان دیده شدن رنگ قرمز، بسیار بالاتر از رنگ های دیگر است.

 

روانشناسی رنگ سبز:

رنگ سبز، رنگ طبیعت است و در مقابل رنگ قرمز قرار می گیرد.

رنگ سبز نماد رشد، توازن و هماهنگی، تازگی، حاصلخیزی، ایمنی، قدرت معالجه، ثبات، پایداری و امید است. سبز در چشم انسان ایجاد آسایش و راحتی می کند.

رنگ سبز در نشان تجاری شرکتهای دارویی و بهداشتی و شرکتهای تولید کننده محصولات سبز دیده می شود.

 

روانشناسی رنگ زرد:

رنگ زرد می‌تواند بسیار درخشان و قوی باشد و می توان گفت به همین دلیل است که به طرز عجیبی احساسات را برمی‌انگیزد.

زرد می‌‌تواند به سرعت توجهات را به خود جلب نماید. اما اگر بیش از حد از آن استفاده شود به همان اندازه هم می‌تواند اذیت کننده باشد. زرد می‌تواند گرم و روشن به نظر بیاید و همچنین منجر به خستگی بصری شود.

برخی مواقع زرد می‌تواند به شدت پرخاشگر و تهاجمی باشد. بسیاری از مواقع وقتی افراد در جایی قرار بگیرند که با رنگ زرد محاصره شده باشد، ممکن است بسیار تحریک‌پذیر یا حتی عصبانی شوند.

رنگ زرد بصورت کاملا هوشمندانه در برخی شرکت های بزرگ استفاده شده است.

 

روانشناسی رنگ آبی :

آبی باعث آرام شدن متابولیسم بدن می شود. رنگ آبی تیره بیانگر دانش، قدرت، یکپارچگی و اهمیت است. رنگ آبی روشن مفهوم سلامتی، معالجه، آسودگی، درک، نرمی و ملایمت را منتقل می کند.

رنگ آبی احساس عمق، ثبات، تجربه، صداقت، وفاداری، خرد، آگاهی، هوش، ایمان و اعتقاد، عظمت و هوشیاری را منتقل می کند.

رنگ آبی در نشان تجاری سازمان ها و شرکت هایی همچون سازمان مدیریت صنعتی، ایران خودرو، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و آب معدنی دماوند استفاده شده است.

استفاده از رنگ آبی برای بسته بندی و نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنی ها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویه های هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است.

این رنگ، رنگی مردانه و مخالف رنگهای قرمز ، نارنجی و زرد است.

آبی اشتها را از بین می برد و برای محصولات غذایی و آشپزی اصلاً مناسب نیست.

 

روانشناسی رنگ ارغوانی:

رنگ ارغوانی ثبات رنگ آبی را به علاوه انرژی رنگ قرمز در خود دارد.

این رنگ نماد سلطنت، قدرت، اصالت، لوکس بودن، جاه طلبی، زیاده روی، خرد، مقام، استقلال، خلاقیت، راز و افسانه می باشد. بچه ها رنگ ارغوانی را به رنگهای دیگر ترجیح می دهند.

این رنگ در نشان تجاری شرکت یاهو و مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی محک دیده می شود.

این رنگ برای محصولات مربوط به کودکان و زنان مناسب است.

 

روانشناسی رنگ سفید:

سفید به مفهوم روشنی، نیکی، پاکی، خلوص، تجرد، کمال، پاکیزگی و ایمان است. این رنگ برای نشان دادن سادگی در محصولات پیشرفته (High Tech) کاربرد دارد و برای سازمان های خیریه، بیمارستان ها و پزشکان، محصولات دارویی، محصولات رژیمی، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

رنگ سفید نماد شروع موفق ، سادگی ، امنیت ، خونسردی و تمیزی است.

این رنگ در نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات لبنی و شرکتهای تولید کننده دستمال کاغذی همچون کلینکس دیده می شود.

 

 

سیستم رنگ RGB :

روانشناسی رنگ ها , RGB

این سیستم برای رسانه های تصویری مانند مونیتورها و تلویزیون ها و هر آنچه از آن نور صاطع شود استفاده می شود. یعنی برای اینکه رنگها در این سیستم به درستی نمایش داده شوند نیاز به نور دارند.

نام این سیستم رنگ از حروف اول سه رنگ تشکیل دهنده آن گرفته شده است

Red , Green , Blue

 

سیستم رنگ  CMYK :

روانشناسی رنگ ها, CMYK

این سیستم برای مواردی که نور ندارند کاربرد دارد و رنگها بدون نور به درستی نمایش داده می شود.

به عنوان مثال کاغذ از خود نور تولید نمی کند به همین دلیل از این سیستم برای چاپ استفاده می شود تا رنگهای چاپ شده بر روی کاغذ با آنچه انتظار داریم متفاوت نباشد.

نام این سیستم رنگی هم برگرفته از حروف ابتدائی رنگهای تشکیل دهنده می باشد.

این سیستم رنگ سفید تولید نمی کند ( که البته نیازی نیست چون زمینه کاغذ سفید است ) و ترکیب تمام رنگها رنگ مشکی را تولید می کند.

در صنعت چاپ، رنگ‌های مختلف از ترکیب چهار رنگ اصلی آبی، قرمز، زرد و مشکی (CMYK) ساخته می‌شوند.

 

همانطور که گفته شد روانشناسی رنگ ها علم گسترده و پیچیده ای است و نیازمند مطالعه بیشتری است ، اما تلاش ما در سایت احسان جی اف ایکس در این مقاله معرفی مختصری از علم روانشناسی رنگ ها ارائه دهیم.

حال با دید بهتری نسبت به رنگ ها می توانید برای کسب و کارهای خود از رنگ ها در طراحی لوگو و آرم ، کارت ویزیت ، سربرگ اداری ، معرفی محصولات ، تبلیغات و … استفاده نمائید.

 

برچسب ها:
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *